Zo ziet onze school eruit
Op De Regenboog geven we les aan kinderen van 4-12 jaar.
We werken volgens het EDI (Effectieve Directe Instructie) model
We bieden een rijke leeromgeving waar veel te ontdekken en te leren
is. We werken in groep 1 en 2 met speel en werkthema's, binnen deze
thema's is aandacht voor de leefwereld van kinderen.
Een centrale rol neemt de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen in.
We leren kinderen zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
Engels geven we in de groepen 5 t/m 8
In de ochtenduren staan de basisvakken: rekenen, taal, spelling, technisch en begrijpend lezen centraal.
We gebruiken voor deze vakken methodes die voldoende differentiatie bieden.
In de middag komen de wereldoriënterende vakken aan bod:
engels,aardrijkskunde, geschiedenis,natuur en techniek,cultuur en
expressie.
Bij vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, kennis van de natuur
doen we een beroep op wat ieder kind kan. Dat verschilt per kind.
Wie bij lezen geleerd heeft alles goed te begrijpen, belangrijke
punten uit een tekst te halen, zich een mening te vormen, er plezier in
te hebben, zal bij deze vakken sneller belangstelling hebben en
resultaten halen.
Bij deze vakken brengen we basiskennis en basisvaardigheden bij.
Kinderen die veel lezen en een brede belangstelling hebben, leren heel
veel buiten school. Deze kinderen kunnen een grote inbreng hebben bij
deze vakken.
Expressievakken
De (Regen)boog kan niet altijd gespannen zijn. Tekenen,
handvaardigheid en muziek zorgen bij veel kinderen voor gezellige
ontspanning. We koppelen deze vakken ook aan thema’s en projecten.
Tevens streven we ernaar om minimaal één keer per jaar een gezamenlijk
schoolproject te doen. In alle groepen en de peuterspeelzaal wordt
tijdens de handvaardigheidslessen gewerkt aan een gezamenlijk thema.
Op verschillende momenten in het schooljaar organiseert de school een
podiumoptreden waarbij ouders welkom zijn, dit gebeurt o.a. in de
Kinderboekenweek, tijdens de voorleesdagen voor de PSZ en de groepen 1
en 2 en op de slotavonden. Incidenteel worden ouders van een enkele
groepen uitgenodigd, bijvoorbeeld als afsluiting van een muziekproject.
Doel van deze activiteiten is het ‘podiumvrij’ maken van de kinderen. U
wordt uitgenodigd via de nieuwsbrief en via Klasbord
.jpg?ver=2021-08-30-145330-917)
Bewegingsonderwijs
Alle lessen worden gegeven volgens het vakwerkplan
‘Bewegingsonderwijs’. Dit plan garandeert een doorgaande lijn voor het
bewegingsonderwijs aan de kinderen op onze school. We sporten in de
gymzaal naast de school en de kinderen van groep 1 en 2 ook in het
speellokaal. Alle groepen krijgen één keer per week les van de
vakleerkracht en de andere les wordt gegeven door de eigen leerkracht.
In de kalender van de school staan alle afspraken over
bewegingsonderwijs.
Cultuureducatie
Wij vinden het belangrijk om de kinderen op onze school in aanraking
te brengen met allerlei vormen van cultuuruitingen, actueel en
historisch.
Het ontwikkelen van creativiteit is één van de doelstellingen in ons
onderwijs, zodat kinderen de mogelijkheid krijgen zich op meerdere
manieren te uiten
Om die reden zijn we vanaf 2014-2015 gestart met de ontwikkeling van
het culturage project ‘een heleboel gevoel’. Een school breed project
met een doorlopende leerlijn rondom poëzie met een link naar muziek,
beeldende kunst, drama en moderne technieken.
-De kinderen leren zich zo op andere manieren te uiten
-Kinderen komen met meerdere technieken in aanraking
-Kinderen maken kennis met kunst en culturele aspecten door b.v. een bezoek
aan een tentoonstelling of door het meemaken van een voorstelling.
-Door de lessen van het culturage project: ‘een heleboel gevoel’ leren kinderen zichzelf te uiten zowel verbaal als creatief.
Op onze school krijgen de kinderen in groep vier Muziek ABC.
Wekelijks geeft een vakleerkracht van Kaliber Kunstenschool muziekles.
In de lessen wordt gezongen, gespeeld met ritme en melodie en wordt de
basis gelegd voor het leren van het notenschrift. Daarnaast maken de
kinderen kennis met diverse muziekinstrumenten.
De cursus Muziek ABC wordt jaarlijks afgesloten met een presentatie en alle kinderen ontvangen een certificaat.