De kwaliteitscoördinator (KC'er) binnen de school heeft overzicht én de regie met betrekking tot het borgen van kwaliteit en het signaleren als het niet goed gaat. Hij/zij analyseert, observeert, signaleert en adviseert waar nodig.

De KC'er is een interne adviseur die zich gevraagd en ongevraagd bemoeit met de kwaliteit van het onderwijs. Een luis in de pels van de schoolorganisatie, die adviseert op het gebied van schoolontwikkeling.

Samengevat heeft de kwaliteitscoördinator drie rollen:

• Focus op leren en ontwikkeling (leercoördinator): Hij/zij realiseert passend onderwijs door middel van professionalisering in de school en het ontwikkelen van leraren.
  • Ondersteuning en zorg (zorgregisseur). Hij/zij geeft samen met de leraren de zorg voor leerlingen vorm.
  • Data, monitoring en reflectie (trendanalist). Hij/zij bepaalt samen met de leerteams en de school de ambities en stuurt waar nodig gericht bij.