zelf verantwoordelijk leren

Zelfstandigheid en zelfverantwoordelijk leren

Bij ons op school leren de kinderen zelfstandig te werken. Ze leren om de dingen op een goede manier zelf te doen. Daarbij krijgen ze goede instructie en begeleiding. Dat gebeurt thuis ook, bij de een wat vaker dan bij de ander. Ouders kunnen hun kinderen daarbij helpen. Kinderen zijn er trots op als ze iets helemaal alleen kunnen. Ze leren ervan en vinden dat leuk. Praat er eens met uw kind over. Het is belangrijk dat dit thuis en op school op dezelfde manier gaat. We zitten dan op dezelfde lijn. Als een kind op school zijn eigen spullen moet opruimen en dit thuis niet gewend is, dan kan het fout gaan. Het kind begrijpt niet waarom het op school anders moet en wordt boos of onzeker. Wat kinderen thuis zelf kunnen doen is bijvoorbeeld zichzelf aankleden, zelf opruimen, zelf een boodschap mogen doen, zelf vriendjes of vriendinnetjes uitzoeken enzovoort. Natuurlijk moet er wel gekeken worden naar de leeftijd van het kind en naar wat een kind aankan. De een durft meer dan de ander. De een moet aangemoedigd worden en de ander misschien wat afgeremd. Als kinderen eraan gewend zijn om te proberen zelf iets te doen, dan kunnen ze dit ook in andere situaties toepassen en zeggen: “Kijk, ik kan het al.”